woensdag 25 januari 2006

Woonerf "kind met het krijt"

Met OpenStraatDag in 2003 pakte het Verkeersplatform uit met het bekend maken van de mogelijkheid om straten en wijken om te toveren naar een woonerf. Het College had een luisterend oor en beloofde alvast het woonerfprincipe voorop te stellen bij nieuwe verkavelingen en te onderzoeken hoe het kan ingeplant worden in bestaande straten en wijken. Vooral bij wegenwerken, waarbij toch reeds grote delen van de straat dient opengebroken te worden, zou men telkens nagaan of het inrichten van een woonerf tot de mogelijkheden behoort. Het is trouwens een goede keuze om van Halle een leefbare stad te maken.
Het Verkeersplatform kiest alvast voor de veelzeggende foto:
"het kind met het krijt".


Woonerf? Het kan indien:
Het wonen er de overwegende functie is.
De dichtheid van het autoverkeer er niet hoog is.
De afstand tot een gewone verkeersweg maximum 500 meter bedraagt en er geen openbaar vervoer doorkomt.

Woonerf? Herkenbaarheid:
Verkeersborden F12a bij in, en F12b bij uitrijden van de erfzone.
Door haar aanleg zelf. Door middel van niveauverschillen, versmallingen, beplantingen, . . . om de rechtlijnigheid te breken en de snelheid van voertuigen te verlagen.
Een voldoende aantal parkeerplaatsen zijn binnen of in de onmiddelijke omgeving van het erf beschikbaar voor de bewoners.

Woonerf? Verkeersregels:
Voetgangers mogen de ganse breedte van de openbare weg gebruiken; spelen zijn er eveneens toegelaten.
Bestuurders mogen voetgangers niet in gevaaar brengen.
Voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
De snelheid is beperkt tot 20 km/u.
Parkeren is verboden, behalve op de aangeduide plaatsen.